Je hebt straks een prachtige collectie ingekocht, een geweldige webshop laten bouwen, alles staat klaar…. en hoe nu verder? Je hebt natuurlijk bezoekers op je webshop nodig. Een van de belangrijkste bronnen van bezoekers is Google. Je kunt er in adverteren of je kunt er voor zorgen dat je hoog scoort in de natuurlijke, niet betaalde resultaten.
Dat laatste noem je SEO, ofwel Search Engine Optimization, het optimaliseren voor zoekmachines dus.
Weten hoe je dat moet doen? Je kunt hier een gratis e-book ‘SEO voor webshops’ downloaden. In dat eboek vind je ook voor niet techneuten begrijpelijke en handige informatie over zoekmachine optimalisatie.
1. Techniek
“Je webshop wordt gevonden op content”
‘Content is king’ is één van de eerste slides die we zien als Tom over techniek begint te vertellen. “Uiteindelijk wordt jouw webshop gevonden op content, maar je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat Google de juiste content vindt”, vertelt Tom. “Belangrijk hierbij zijn cannonical urls. Als je bijvoorbeeld op twee pagina’s dezelfde content hebt staan, kun je met een cannonical url aangeven welke pagina door Google gerankt moet worden en welke niet.” Duplicate content kan bijvoorbeeld al ontstaan als de ene consument via ‘categorieën’ en ‘jurken’ bij een groene jurk op jouw webshop komt, terwijl een andere consument op ‘kleding’ klikt en vervolgens filtert op ‘groen’. “Het is handig om één hoofdpagina te hebben, waarbij in de root niet de route naar het product staat.” Dus een url waarin ‘/groenejurk’ staat, in plaats van ‘/categorieen/jurken/groenejurk’ en ‘/kleding/filter_groen/groenejurk’.
Website op topsnelheid
Naast duplicate content zijn de snelheid en mobielvriendelijkheid ook twee belangrijke technische aspecten van je webshop volgens Tom: “Als je webshop bijvoorbeeld traag is, is SEO een kwestie van dweilen met de kraan open. Zorg er dus voor dat je webshop op topsnelheid draait.” Een manier om hiervoor te zorgen, zijn de Google Accelerated Mobile Pages (AMP). Dit zijn HTML-varianten van webpagina’s die ervoor zorgen dat rijke content, zoals afbeeldingen en video’s, razendsnel te laden is op een mobiel apparaat. “Bij mobiel ligt de focus namelijk op beeld. Zorg dat je alleen de hoognodige tekst op je mobiele webpagina plaatst.”
Mobiele buttons? Kijk naar je vinger
Andere tips voor mobielvriendelijkheid zijn het doorvoeren van een goed responsive design, het toevoegen van een duidelijke zoekfunctie en het gebruiken van filters. “Denk er wel aan dat je filters ingeklapt zijn”, tipt Tom. “En als je klikelementen op je website hebt, zorg dan dat je deze op mobiel groter maakt dan op de desktopversie. Een button moet ongeveer even groot zijn als iemands vinger.”